Hilsen til CAN fra Toril Solvang

HEI CAN

Fra Toril Solvang

Hei. Hei. Dette er en hilsen fra meg.

Jeg skulle jo ha vært her. Beklager at jeg ikke er det.

Jeg lovte jeg Marius skrive en hilsen. Og det gjør jeg nå. Hei dere.

Men jeg syns det var vanskelig. Viser det seg.

Det er bare vanskelig. Fordi han bad om et manifest.

Et manifest, det bad han om. MANIFEST.

Sånn her sa han; Du kan bare skrive ti linjer i manifestform.

Jaaa, det kan jeg bare gjøre ja.

Så snakket vi en masse, og så tror jeg han trakk det tilbake!

Du kan skrive en tekst i manifest form eller nei, hvilken form du vil.

Jeg vet ikke hvilken form dette tar. Men her er et  forsøk.

 

MANIFEST for scenekunsten

1. Ikke lag no nytt.

2. Lag bare nye tekster men ikke ny scenografi. (Men ikke skriv ut tekstene.)

3. Alt som må fraktes – kutt det ut.

4. Ikke dra på turne. Eller, bare hvis du sykler kan du dra på turne. Tog er også bra.

(Dette ble mer som regler.)

5. Lag en scenografibank av scenografier som allerede eksisterer.

6. Lag nærteater! Bruk alle som bor rundt deg.

Kanskje dette hørtes morsomt og ironisk ut?

Men jeg mener det, hvorfor må vi kaste så mye stash vi har laget hele tiden, hvorfor må alt være nyskapende, hva betyr nyskapende egentlig, det er jo bare variasjoner over det samme? – og hvorfor må vi fly fire timer (som jeg gjorde her om dagen) for å gå på et møte for å få vite: Så mange penger har du til dette prosjektet.  Å ja! Sa jeg og så fløy jeg hjem igjen.

Jeg kommer på et standupnummer jeg har sett en gang. Eller jeg har sett det på youtube.

Det er en gammal sur fyr som heter George Carlin – han snakker om menneskets mening med å være på jorda. Og at menneskene er går rundt på jorda og er veldig bekymra. Bekymra for naturen og utryddede arter. Men de fleste artene på jorda har forsvunnet UTEN vår hjelp. HVOR ARROGANTE GÅR DET AN Å VÆRE? Og nå, nå, sier han, nå skal vi redde JORDA. Det som er bra med dette nummeret. Det er poenget hans. AT de fleste vil REDDE PLANETEN, fordi de er redde for sin egen komfort.

MEN DET ER IKKE NOE GALT MED JORDA!! Jorda har vært her i over fire milliarder år eller no sånt, den har klart seg, den har klart seg gjennom mye verre ting enn oss, vulkaner, magnetiske stormer, magnetisk reversering av polene,  asteroider, flere istider, oversvømmelser, ja you name it.

Det er oss det er noe galt med. . .

Planeten skal ikke noen steder, vi derimot! Vi  derimot! Bør pakke sekken!

Planeten vil riste oss av seg, som om vi var lopper! En irritasjon på overflaten.

Planeten kommer til å være her lenge, lenge, lenge, lenge etter at vi har vært her. For det er det planeten gjør, den vakre blå planeten vår, den regulerer seg selv.

Og om plastikk ikke er nedbrytbart , så kanskje jorda inkorporerer plastikk i sitt nye paradigme. Jorda pluss plastikk! Kanskje plastikk blir en av jordas barn? Ville  ha plastikk, men kunne ikke lage det selv. Skaffet menneskene.

Og så kanskje det er selve svaret på vårt eldgamle filosofiske  spørsmål. HVORFOR ER VI HER?

–       Plastikk!!

Nå har jorda fått det den vil ha, plastikk! Nå kan vi fases ut…

Vi ses!

Hilsen Toril

Bilde

Toril Solvang, her som Æddaprisvinner 2011/2012

Leave a Reply

