SKOG dybdesamtale kl 18.00, 2 september 2015. ROM for kunst og arkitektur

SKOG

skog CAN dybdesamtale

 Vi legger opp til et spennende, rolig og romslig program med innlederne:
Per Ingvar Haukeland; som vil snakke fra et
mytopoetisk og økosofisk ståsted, og skogforskeren Gunnhild Søgaard.

The CANs kommer med en akustisk versjon av  Nick Cave´s låt – “We no who U R”. og et Haiku dikt fra Zen-tradisjonen m.m. Musikerne denne kvelden er Marius Kolbenstvedt på metallofon, Tor-Egil BraateThe CANs bilde 2n på perkusjon og Liv-K. Nome på
vokal.

Vi er altså så veldig heldige å få besøk av Naturfilosofen,forskeren og forfatteren Per Ingvar Haukeland. Han reiser ens ærend fra Bø, der han arbeider som forsker i Telemark forskning. Han er ikke minst en av grunnleggerne av Alliance of Wild Ethics sammen med bl.a David Abram. 

Vi er også så veldig heldige å få besøk av forskeren Gunnhild Søgaard som er ansatt som sjefsforsker på skog i NIBIO – Universitetet i Ås.

Begge innlederne har bidratt direkte til utstillingen SKOG – Vi eier skogene på Tøyen T-bane stasjon som henger der nå. Per Ingvar og Gunnhild heiv seg rundt på 5 øringen for å komme med nødvendig tekst til utstillingen, på veldig kort varsel. Jeg er uendelig takknemlig for deres bidrag til dette stuntet. Utstillingen er godt besøkt (hehe.. det går visst 30.000 folk forbi hver dag her), og henger enda en stund ->12 sept, så du rekker å ta deg en tur.

Temaet Skog har vært, og er, et sterkt tema å jobbe med. Det tror jeg begge innlederne også er enig i. Jeg bor i skog-kanten og har trær og fugler tett rundt meg i dagliglivet. Jeg og kjæresten sover ute på terrassen i sommerhalvåret, og vi føler oss nærmest i ett med skogen her. Det gjorde det ekstra følelsesmessig sterkt da den vernede fossen i skogen vår her som jeg har tatt bilder av i over ett og et halvt år, viser seg å ha den mest forferdelige vannkvaliteten! Den hadde enorme mengder E-coli (altså nylig utslipp av kloakk, og en kimtall verdi på 610 som er utrolig høyt, og koliforme bakterier på mer enn 200). Jeg måtte grine. Jeg har sendt resultatet videre til SABIMA og andre beboere her, og fått god respons tilbake, så jeg vet at jeg ikke står alene med denne helt konkrete saken.

prøvetaking av Hasla 11082015

Uansett. Skog og mangfold og bærekraft bare må bli et tema som folk flest kan forstå. Jeg vil gjøre mitt så godt jeg klarer.

Velkommen til SKOG på ROM hos CAN. Det betyr mye om du kan komme!

Masse varme fra Liv – K. Nome i CANs Rød Tråd (styret)

https://www.facebook.com/events/676380149129735/?ref=22&feed_story_type=22&action_history=null

https://www.facebook.com/events/1607962869484986/?ref=22&feed_story_type=22&action_history=null

Leave a Reply

